Qual è l'Haka?

Se avete vistu una partenza di rugby unione cù u squadra New Zealand, l'All Blacks, pudete avè vistu u chjappu.

Tutti i Neri comprenu u gruppu di l'unione di rugby di Nova Zelanda è i premianti inaugurale di u Cunciliu quadriminu di Rugby in u 1987 cù 16 nazioni in u cuncorsu.

Strictly speaking, u termu Haka riferisce giniralmenti à tutti i balli Maori però ora hà avutu a significari lu repertoriu di ballu Maori duva l'omi sò in fronte è e donne prestendu un supportu vocale à u spinu.

Chant War è Challenge

Ma cu tutti li Negri chì prumove una versione di l'haka chì cumincià cù u chant "Ka mate, ka mate (hè a morte, hè a morte"), hè questu chjama, chjamatu Teak Rauparaha's haka (chjamatu dinò da l'oraghji tradiziunale perciatu ) chì a maiò parte di a ghjente, in particulare u partitu di rugby di u football, cunnosci l' haka.

Questa versione di l'haka hè solu chante di guerra è sfida è hè cumporatu di tutte e tutte e Blacks prima di grandi ghjucassi contr'à e squadri novi di a Nova Zelanda.

Ci hè carattarizatu da un grande chanting, assai aggressivu chiancinu di armali è stomping of feet, stile ferocenti è, à a fine, un furore fughjatu fora.

Te Rauparaha

A versione in tutta l 'armata di u "haka" hè stata dighjata da Te Rauparaha (1768-1849), capu di a tribù Ngati Toa è unu di l' ultimi grandi capimachi novi guirreri di New Zealand . Te Rauparaha cut a swathe da u Waikato à l'isula di u Sudu unni i so seguitori tombèghjanu i colonisori europei è u maistu meridionale.

A so haka hè stata daveru di vena prima di u tempu chì Te Rauparaha fugava di i so nemichi, si amparò in un campu di patata, una nuttata è di a matina s'impormava à esse dichjaratu da un capu capelli chì i so avianu andonu. Dopu hà fattu a so vata victoriosa.

Ka mate, ka mate

E parolle di Te Rauparaha's haka (1810) utilizatu da tutti i Neri:

Questi paroli sò tradotti cum'è: