La Storia di u Porto Rico

Da Columbus à Ponce de León

Quandu Cristòfimu Culommu sfruttu in Portu Riccu in u 1493, ùn hà micca pisatu. In attu, hà passatu un grandi tutale di dui ghjorni dopu, affirmannu à l'isula per l'Spagna, christianta San Juan Bautista (San Giovanni Battista), è andendu in prossimi più ricchi.

Ùn puderà imaginate quale hè a tribù nativa d'isula chì pensa di tuttu quì. L'indiani Taínu, una sucità avanzata da una agricultura sviluppata, anu stendu annantu à l'isula per centu anni; Chjamanu Borikén (oghje, Boriquén resta un simbulu di Puerto Rico nativo).

Anu da esse stati à ponderà l'aciti di Columbus per parechji anni, cum'è i esplucaturi spagnoli è cunquistadori largamente ignoratu l'isula in a so cunquista persunale di u novu mondu.

Ponce de León

Allora, in u 1508, Ghjuvanni Ponce de León è una forza di 50 omini vinevanu à l'isula è stabileru a cità di Caparra in a costa di u nord. Ci travaglia rapidamenti un locu megliu per u so settore cuncorsu, un illottu cù un portu eccezziu chì chjamò Puerto Rico, o Rich Port. Questu avissi diventatu u nomu di l'isula mentre a cità era reamuta San Juan .

Cum'è u guvernatore di u novu territoriumu, Juan Ponce de León hà aiutatu a fundazione di una nova colone nantu à l'isula, ma, cum'è a Culommu, ùn hà micca stallatu per guddà. Dopu quattru anni in u so postu, Ponce de León abbandunò di Portu Riccu à perseguite u sognu per quale ellu hè più famoso: l'elusiva "fonte di a ghjuventù". A so caccia per l'immortalità hà purtatu in Florida, unni mortu.

A so famiglia, invece, cuntinuau di vive in Portu Riccu è floreu cù a culunia chì u patriarca fundate.

U Tainu, per un'altra banda, ùn hà micca bè nè per sempre. Ntô 1511, s'arriduceru contru l'Spagnolu dopu avè scopre chì i straneri eranu micca dii, cumu avìanu urdinatu suspettatu. Ùn avianu micca un match per e truppe spagnoli, è cum'è u so numeru hà diminuitu da u patrimoniu familiar di subjugazione è di u mischju, una nova forza di forza era impurtata per reemplachi: i schiavani africani nascenu in 1513.

Anu diventeranu una parte integra di u tecido di a societat Portunu.

Strimichi in prima

U travagliu di u portu Riccu era lento è ardu. Versu 1521, ci era quasi 300 persone chì vivianu nantu à l'isula, è quellu nùmmaru alcune solu 2,500 à u 1590. Sulu solu era solu par via à i pardali invechji di stabilisce una nova colonia; una grande causa di u so sviluppu mudernu ghjè in u fattu chì era un poviru postu per vive. Altri culonii in u Novu Mondu eranu sparghje argentu è oru; Portu Riccu ùn avia nuddu fortune.

Eppuru, ci sò dui autorità chì anu vistu u valore di sta tinta postu in u Caribe. A Cattidrali Cattòlica Rumana stabilìu una diocesi in Puerto Rico (era unu di solu trè in l'Americhi à l'epica) è, in 1512, mandò Alonso Manso, u Canon di Salamanca, à l'isula. Addivintò u primu bispise per arrivà in l'Amérizii. A Chiesa hà pussuta un rollu integralu in a furmazione di u Portu Riccu: hà custruitu dui di e chiesi più antichi in l'Amérias , cum'è a prima scola d'studie avanzati da a culonia. Eventualmente, Puerto Rico sarà a sede di a Cattidrali Cattòlica Rumana in u Novu Munnu. L'isula resta centru-catolica à questu ghjornu.

L'altra faccione per piglià un intaressu in a colonia era l'armata.

Portu Riccu è a so cità capitali hè stata ottinalizata nantu à i rotti di trasportu utilizati da i navi d'ore-laden ritornu. I spicìlii sapianu chì anu da prutege stu tesoru, è turnonu i so sforzi di furtifichendu San Juan per difendenu l'interessi.