Simón Bolívar, El Libertador

L'omu più putente in Sudamerica - in u so ghjornu

Simón Bolívar era un omu complexu. Era un idealista, un aristocràticu securità in u so patrimoniu è u statutu, un omu ben educatu è un pensatore profundo chì hà piace a cosa fatti u so modu, un visionario è un rivoluzionariu.

Hè natu u 24 di lugliu di u 1783 in Caracas, u figliolu di patrici benestanti, don Juan Vicente Bolívar y Ponte è a so mòglia, Maria Maria di a Cunzione Palacios y Blanco, è i so primi anni èranu cumpilati di tutti l'avvanzi di ricchezza è postu.

Tuturi hanu una cultura in fondu in i classici, cumpresa a storia è a cultura di a Roma antica è a Grecia, in più di i principii neo-classichi in Europa à l'epoca, particularmente di u filosufu politicu francesu Jean Jacques Rousseau.

I so genitori murenu quandu era nove anni, u ghjovanu Simón fù partutu à a cura di i so zoni maternali, Carlos è Esteban Palacios. Carlu Palacios hà risuscitatu finu à quandu ellu era quindicina, in quandu fù mandatu in Europa per continuà a so educazione cù Esteban Palacios. A strada, si firmò in Mèssicu, induve astutu u Vicirè cun l'argumenti per l'indipendenza di l'Spagna.

In a Spagna, si ncuntrau è hè cundottu in l'amore cù Maria Teresa Rodríguez del Toro y Alaysa, chì si maritò in u 1802, quandu era nineteen. Si andonu in Venezuela l'annu dopu, una decisione fatale, perchè Maria Teresa hà mortu da a frebba gialla d'avanti prima di l'annu era fora. Heartbroken, Simón prumesse ch'ellu ùn anu mai casu novu, un votu hà mantene per u restu di a so vita.

Ritorna à l'Italia in u 1804, Simón vistu à primurà a scena politica cambiante in quandu Napoleone proclamò l'imperatori è fenda u so fratellu Ghjuseppu à u tronu Spagnolu. Disinzatu cù a cambiamentu di Napoleone di a so pusizione ripubblicatoria, Simón hà in Auropa, viaghjà, assistendu u cambiamentu di novu à a munarchia è l'imperi.

Era in Italia chì hà fattu u so votu famosu per ùn reste più restu finu à l'America miridiunali era liberu.

In u ritornu à Venezuela, Simón visitò i Stati Uniti, induve ellu hà dubbitu vegu a diffarenza tra un novu paese indipendente è e culonie di l'Spagna in Amèrica del Sud. In u 1808, Venezuela proclamò a so indipendenza di l'Spagna è Andrés Bello, Luis López Mendez è Simón fu mandati in Londra in una missa diplomatica. Simón Bolívar hà riturnatu in Venezuela u 3 di ghjugnu di u 1811 è in August facia un discorsu in l'indipendenza. Hà participatu à a battaglia di Valencia sottu u cummandu di Francisco de Miranda, cunnisciutu com'è u Precursor. Miranda era ancu natu in Caracas, in u 1750, è intrinu in l'armata spagnola. Hè un suldatu cunpertu chì hà battuto in a Rivuluzione americana è a Guerra di Rivoluzione francese, è à u serviziu di Catherine u Grande, prima di uniscinu l'esercitivu rivoluzionariu in Venezuela in u 1810.

Miranda hà fattu esse u dictatore di Venezuela finu à chì e forzi rallegali spagnoli vulsu a vittoria à Valencia è l'imprigiunonu. Simón Bolívar fu à Cartagena, unni scrivia u Manifestu di Cartagena in quali discurìu per a cooperazione trà Venezuela è New Granada per affruntà a so indipendenza di l'Spagna.

Hà succorsu, è cù sustegnu di a Nova Granada, chì era cumpostu a Culumbia, u Panama è parte di u ghjornu mudernu, invadiu Venezuela. Hà pigliatu Merida, dopu Caracas, è era statu proclamatu El Libertador . U novu successu hè statu timpuraniu è s'hè furzatu di circà rifughju in Giamaica, unni scrivia a famosa Lettere da Jamaica. Dopu à a morte di Miranda in u 1816, è cù aiutu di Haití, Bolívar hà tornatu à Venezuela in u 1817 è cuntinuò a battaglia.

A Battaglia di Boyaca u 7 d'aostu di u 1819 fù una granni vittoria per Bolívar è e so forzi. U Cunsumu di Angostura Fondò Gran Colombia da i paesi di u paese di Venezuela, Culumbia, Panamà è l'Equadoru. Bolívar era numinatu presidente è cuntinueghja à solidificà a nova indipendenza cù battesi contru à contru à Spagna cun Antonio José de Sucre, u geniusu militare chì hà fattu esse u so tinenti di Bolívar; Francisco Antonio Zea, vicepresidentu da u 1819 à u 1821; e Francisco de Paula Santander, vicepresidentu da 1821 à u 1828.

Dopu questu tempu, Simón Bolívar hà stata bellu nantu à a strada di diventà l'omu più putente in a Sudamerica.

In l'anni dopu à a battaglia di Boyaca, i cuntrolli spagnoli si sò stati supirati è i royalisti vittite. Cu a vittoria decisiva di Antonio José de Sucre à a battaglia di Pichincha u 23 di maiu, 1822, u Nord d'America Sìmpiu fù liberatu.

Simón Bolívar è i so generali rivolgieghjani à u Sudamerica meridionale di u Sud. Preparava i so armate per liberà u Peruviu. Ellu stabbì una reunione in Guayaquil, u Ecuadoru, per discutiri a strategia cù José de San Martín chì era cunnisciutu com'è u Liberatore di u Chile è protettore di u Perù, è di u Cavaliere di l'Andes è di Santo d'Espada per i so vittori in Argentina è Chilì.

Simón Bolívar è José de San Martín s'è sò privati. Qualcosa ùn cunnosci u parolle chì scambià, ma u risultatu di a so discussioni allora Simón Bolívar comu capu generale. Girau li so energie à u Perú, è cun Sucre, scunfissi l'armata spagnola in a battaglia di Junín u 6 d'Agostu di 1824. Dopu quì cù a vittoria di a Battaglia d'Ayaccudu u 9 di dicembre, Bolívar avia realizatu u so ghjustu: l'America miridiò era gratis .

Simón Bolívar era l'omu più putente in Sudamerica.

Turnò i so sforzi per stabilisce i guvernu in u moldu chì avia visualizatu per anni. À Agostu di 1825, era prestu. U 6 di austu, 1825, Sucre convoca u Cungressu di l'Alto Peruviu chì crea a Republica di Bolivia in onore di Bolívar. Simón Bolívar hà scrittu a Custituzione Boliviana di u 1826, ma era mai statu promulgata.

In u 1826, Bolívar hà chjamatu u Cungressu di Panamà, a prima conferenze emisferica. Simón Bolívar envisioned a Sud America unita.

Chì ùn era micca.

E so politique dittatoriali cunfittarru arcuni dî capi. U suldati separatististi s'hè sviluppatu. A guerra civili rivolunta in a dissoluzzioni di Gran Colombia in paesi separati. Panama era parte di Culumbia finu à ch'ella partia in 1903.

Simón Bolívar, dopu un tentativu di assassinu chì crede ind'a Vicepresidenti Santander, resignò a so uffiziu in u 1828.

Eppo, è amara, soffrenu di a tuberculose, si ritirò da a vita publica. A so morti u 17 di dicembre 1830, Simón Bolívar hè in odiò è vindicatu. A so ultima proclamazione ammenta a so amarezza quandu ellu parla di dedicà a so vita è a fortuna à a causa di libertà, u so trattamentu da i so aversà è u furore di a so riputazione. Eppo, pardunò, è esitene à i so cumpagnie di citadini à seguità i so preceptsi è spiranza chì a so morte facia l'avete e prublemi è unite u paese.

Chiddu chì successò à i paesi Simón Bolívar liberati?

José Antonio Páez guidò un movimentu separatista chì in u 1830 hà fattu Venezuela un statu indipendenti. Duranti a so longa di a so storia duoppu, a nazione hà stata duminata da i caudillos (diputatori militari) da a classa di prufessiunale.

Sucre ghjustu u primu prisidenti di Bolivisi da u 1825 à u 1828, l'annu hà frustatu l'invasioni di u Perù. Hè successu di Andres Santa Cruz chì avia servitu cum'è u capu rivoluzionariu di Bolívar. In u 1835, Santa Cruz prova una sindicazione tra Bolivia è u Peruvu cumu invasore à u Peruviu è diventà u so protettore. In ogni casu, perde a battaglia di Yungay in u 1839, è fughjita à esiliu in Auropa. Li Coups è Rivuluzioni chì anu fattu quasi annu prughjettu di a storia pulitica di Boliviana.

L'Equadori, quandu fù statu per primu ubligatoriu un paese, era quasi parechje volte di a talla ch'è avà. Perdifà u territoriu in i latii di fruntieri cuntinui cù a Culumbia è u Peruviu, unipochi di quelli chì sò sempre sottusicuti. I squabbles politichi trà i cunzirvatura chì vulianu priservatu l'statu quo di l'oligarchia è a chjesa, è i liberali chì volenu a riforma soziale, cuntinuaron à tuttu u seculu dopu.

U Perù hà battete disputi cun quoti cun i paesi vicini. A società peruviana era duminata da l'oligarchia ritenata chì hà guardatu parechji di e custumi coloniali espagnoli, alluntanendu di i poviri, suprattuttu di a nascita indigena. Li rivoltsi è dittaturi fôru a norma di a vita pulitica.

In u Colombia, rivarmenti pulitici e ecunomichi trà i diversi gruppi suciali scavanu u paese in guerri civili è dittaturi.

Questu continuatu à u XXu seculu. In un tentativu di superà u cunflittu righjunali è di dissensione, u paese avia datu una nova Custituzione è, in u 1863, volta in una Federazione di novi stati chjamati Stati Uniti di Culumbia.

Doppu a so morte, a reputazione di Simón Bolívar hè restaurada è oghje hè veneratu cum'è l'eroi maiò più grande di u Sudamerica, u Liberatore. In Venezuela è Bolivia u so anniversariu si celebrà cum'è festa nazionale. Scoli, abitazioni, zitelli, paesi in Amèrica del Sud è in l'esteru sò nominati per ellu.

U so legatu cuntinueghja.

El que Bolívar dejó sin hacer, sin hacer está hasta hoy. Porque Bolívar tiene que hacer en América todavía.

Ciò chì Bolívar s'hè sfranchatu, hè sempre divisu oghje. Bolívar hà fattu cose à fà in America.
(traduzzione da a vostra guida)

Questa intriguità di José Martí, statu statunista cubanu, poeta è ghjurnalista (1853-1895) chì dedicò a so vita à sparà u colonialismu in Cuba è in altri paesi di l'Amérique Latinoamérica, ancora oghje.

U cunsideratu unu di i scrittori grandi di u mondu islàicu, i pinsamenti di José Martí hà influenzatu assai di i capi pulitici chì u seguitanu.

Martí hà pensatu chì a libertà è a ghjustizia deve esse a cuneiformità di qualsiasi guvernu, chì sona cunfrontu cù l'idee di Simón Bolívar da quandu un guvernu deve esse run. U republicanisimu Bolívar fu basatu annantu à i so ideali, è a so interpretazione di l'antica repubblica di Roma è u pensamentu politicu anglo-franco.

In esencia, questi sò i principeschi principali:

  1. Ordine cum'è a maiò necessità impurtante.
  2. Legislazione terriamora cù i varii cumunu cumpostu
    • Un Senatu ereditario è prufessiunale.
    • Un corpu di Censuri chì cumpunanu a "autorità murali" statali.
    • Una assemblea legislativa elettu populari.
  3. Un esercitore di vita cumposta da un ministru forte, attivu o ministri.
  4. Un sistema judicial pullucatu di e puteri legislativu.
  5. Un sistema elettorale rappreżentante.
  6. Autonomia militare.

U criscamentu di a Repubblica Bolivara in a pulitica latino-americana hè basatu annantu à questi principii di Simón Bolívar è di a manifestazione di Martí. Cù l'elizzioni di Hugo Chavez comu presidente di Venezuela, è a transizzioni di u paese à a Repubblica Bolivariane di Venezuela, assai di i principii di Bolívaru sò tradotti à a pulitica di l'oghje.

p] Usendu a promesa di Bolívar di l'Unìculu seremu invincible (unitu, seremu invincible), "U presidente Chavez è i so seguitori ùn anu mai aduprendu a so rivoluzione intenzione di rimpiazzà i lettori venezuelani tradiziunali è scrivite e novi reguli di u jocu chì vulia aumentà a participazione, reduzanu a corruzzione, prumove a justizie soziale, inject more efficiency and transparency in processu governamentali è dà una maiò prutezzione à i diritti umani ".
A Republica Bolivarianea di Venezuela

Una volta à u putere, u presidente Chavez hà cambiatu l'attinenza à una nova custituzione, induve l'articulu 1 dice:

"A Republica Bolivariane di Venezuela hè irrevindicabile liberu è indipindentale è soporta u so patrimoicu patrimoniu è i valuri di libertà, a ugualità, a ghjustizia è a pace internazionale, secondu a duttrina di Simone Bolivar, u Liberatu. Indipendenza, libertà, sovereignità, immunità, integrità territuriale è naziunale autodeterminazione sò diritti mandatori. " (Asamblea Nacional Constituyente, Constitución Bolivarina de Venezuela, 1999)

Oghje chì a Repubblica Bolivariane di Venezuela hannu successu hè sempre indeterminata. Ma una cosa hè sicura: u sviluppu sottu a nova custituzione è i risultati sò sottu scrutiny curare.

E certi oghje.